Vår skolgård



Skördetid i Masken – vår skolträdgård, läsåret 2009-2010

Vårt samarbete med Carina Wikman från Aspegrens trädgård fortsätter i höst kring temat ”Från jord till bord” inom ramen för vårt projekt Utveckling av lärmiljön/UBS. Eleverna skördar det de sådde i våras och arbetar kring olika teman.

Skördetiden avslutas med en skördefest torsdagen den 1 oktober. Temat för den dagen är potatis.

Skördearbetet i Masken sker enligt följande:

Förskolan  ”Pumpafest”
2 h
Upptäcker Masken – en introduktion av hela Masken
Skörd av pumpor – vi skördar några pumpor och undersöker dem; färg, form, vikt, storlek, innehåll

Åk 1 ”Alla Sinnen”
2 h
Vi skördar örter, testar dofter och smakar

Åk 2 ”Solpark”
4 h
Solparken blev kanske inte riktigt som vi föreställde oss på våren – vi funderar på orsaker… Vi skördar och funderar på användning…

Vi hann heller inte göra stöden till solroskojan. Kan vi ännu göra något ?
Förslag: Vi bygger en solroskoja och tillverkar egna solrosor av      t.ex. lerkrukor eller annat som sällskap till solrosorna som växer.
Sedan fäster vi de tillverkade solrosorna på kojan. Den får finnas kvar         hela vintern och påminna om sommaren…

Åk 3 ”Skafferiet”
4 h
Vi skördar och smakar på olika grönsaker och går igenom vad växterna innehåller för viktiga näringsämnen och tillverkar ”pointskort” för vitamin, mineral och fiberinnehåll.

Åk 4 ”Brödlådan”
8 h
Vi skördar kornet på gammaldags vis med skäror, gör skylar och sätter på tork. Om någon dag får skylarna tas in och fortsätta torka i ca 1 vecka. Vi vandrar till Rosenlund med våra torkade kornskylar och får pröva tröska kornet på gammaldags vis med slagor i hembygdsmuseet.
Vi gör ett andra besök på Rosenlund då vi får pröva att mala och sikta kornet i hembygdsmuseet. Vi bakar kornrieska/steker muurikkaplättar med vårt eget mjöl och njuter resultatet av våra mödor.

Åk 5 ”Rep & Knopar”
8 h
Vi skördar linet, knippar det till kärvar och skakar ur linfröna. Sen ska linet rötas -  läggas i blöt i 2 – 3 veckor. Därefter ska linet torkas i ytterligare 2 – 3 veckor.
Vi går till Rosenlund med vårt rötade och torkade lin och får ta del av linberedningsprocessen. Vi får också pröva på att bereda vårt eget lin,

Vi gör ett nytt besök på Rosenlund där vi får se hur lingarn tillverkas
Vi tillverkar något av vårt lingarn, t.ex. något med anknytning till julen.

Åk 6   Inbjudan till deltagande
2 h
Lagmans f.d. elever i Oxhamns skola åk 6 inbjuds till förskolans skördeförmiddag och får se resultatet av det de själva sådde på våren samt får träffa de nyblivna förskolebarnen som fått ta över deras odlingslott.

Övriga aktiviteter inför vår skördefest på tema ”potatis”

Alla klasser deltar i temat, t.ex. med följande aktiviteter. Resultatet visas/presenteras på vår skördefestdag.

Förskolan: Gör potatisfigurer

  • Åk 1, Gör konstverk med potatistryck

  • Åk 2, tillverkar chips

  • Åk 3 Räknar med potatis
    -
    Hur mycket är 1 kg potatis?
    -
    Vad kostar potatis/kg?
    -
    Hur många potatisar går på 1 kg i snitt?
    -
    Hur många potatisar väger jag?   o.s.v.
    Eleverna kan göra en presentation med roliga fakta t.ex. i form av: Visste du att….  skämt och ordspråk med potatis

  • Åk 4 Experimentera med potatis
    -
    Hur får man en potatis att flyta?
    -Hur utvinner man stärkelse?
    -Tillverkas plast av potatis! (Kontakta KWH-plast? om intresse) Eleverna gör beskrivning av processerna. Kan även dokumenteras med kamera och presenteras som en bildserie med text.

  • Åk 5 Söker fram information om potatisen – sorter, användning, näringsinnehåll m.m. som presenteras för hela skolan på stora tavlor/affischer.    

Bilder från masken, september 2009:

>>>GALLERI 1   



Vy från Masken och Trädgårdsklubben Minimaskarnas odling, september 2009


Snäckan, sommaren 2009

Vy sedd från skolbyggnaden över den imponerande skolgården. Till vänster en del av Snäckan, i mitten av bilden Oasen, till höger ses Masken och sandplanen för olika bollspel. Foto taget sommaren 2009