Tankar om fjärrvärmen Fjärrvärme produceras samtidigt som elektricitet, vilket innebär att produktionen är effektiv och inte ökar utsläppen av växthusgaser. Det nya kraftverkets (i Jakobstad) låga nyttoeffekt indikerar att värmen främst kommer att ledas ut i havet. Med denna värme borde man istället uppvärma de fastigheter som ännu idag använder el eller olja. På detta sätt skulle de gamla oljepannor som nu förorenar den luft vi andas, bli obehövliga. Jämfört med andra uppvärmningsformer är fjärrvärme ekonomiskt konkurrenskraftig och stadsborna har även en positiv attityd till denna. För att vara lönsam, kräver fjärrvärmen dock tät bebyggelse, och det enda egentliga hindret för en utvidgad fjärrvärme är de höga investeringskostnaderna. Detta är orsaken till att energiverket inte har för avsikt att ansluta exempelvis Skata till fjärrvärmesystemet. Produktiviteten och den ekonomiska lönsamheten går alltså före miljön. Vad kan vi göra? För tillfället är bl.a. Sveden och största delen av stadens centrum anslutna till fjärrvärme, och inom kort ansluts även Jakolosaområdet samt grundskolorna Ristikari och Pursisalmi. Men ännu finns många bostadsområden oanslutna kvar! Tankar om trafiken I en stad av Jakobstads storlek är trafiken i stadens centrum av naturliga skäl inte ett lika stort problem som i andra, större städer. Idealet skulle givetvis vara om bilarna helt och hållet kunde avlägsnas, men till det räcker knappast den politiska viljan - åtminstone inte ännu. Som det nu är fungerar centrumtrafiken - med undantag av gågatan - helt på bilarnas villkor och här måste en ändring fås till stånd. Bilismen måste underställas stadsinnevånarna, inte tvärtom! Storgatan bör göras enkelriktad, körfilen göras smalare och trottoarerna bredare. Körhastigheten måste sänkas till ett minimum i hela centrum, vilket skulle minska utsläppen och öka säkerheten. Gaturallyt, som medför ständigt buller och förorenar miljön för dem som bor och verkar i centrum, bör stoppas helt och hållet, eftersom bensinslöseri och buller inte behöver fortgå ens i ungdomskulturens namn. På vintern borde staden först ploga de lätta trafiklederna i förorterna, så att cyklister kan ta sig fram till arbetsplatser och skolor. Man bör även kunna ta sig till och från stadskärnan med sparkstöttning utan svårigheter. Det går bra att ta sig in i och ut ur staden längs lätta trafikleder, men att röra sig mellan olika stadsdelar kan vara mycket besvärligt. Några kostsamma åtgärder fordras knappast för att få en bättring till stånd. |
|||||
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |