Romarbrevet.
I Rom.4:25 står det: Han som utlämnades för våra synders skull och
uppväcktes för vår rättfärdiggörelses skull. Jag skulle gärna ändra till: Han
som utlämnades för våra synders skull, men led och dog för vår
rättfärdiggörelses
skull. Det är därför, att jag håller mycket fast vid det ord, som Guds Son sade
med Jesu läppar till Marta:" Jag är Uppståndelsen och Livet." När Gud säger "
Jag är", då betyder det, att han var , är och kommer att vara i alla situationer
och under alla omständigheter. Guds Son var alltså Uppståndelsen och Livet av
evighet, i GT och NT och när Jesus dog på korset. Han behövde inte uppväckas
eftersom han var Uppståndelsen. Att påstå, att han skulle bli Uppståndelsen
först på påskmorgonen är en förfalskning. Jag förstår nog Paulus som var
tvungen, att
dra upp en riktlinje för kristendomen med gamla testamentet som grund. Han var
skriftlärd och kunde det säkert bättre än lärjungarna. Jag förstår, att när
Paulus halshöggs i Rom på Neros befallning på 60-talet, då hade
Johannesevangeliet ännu inte skrivits. Detta skrevs troligen år 98. Man kan ju
förstås diskutera om Paulus kände till Nikodemus besök hos Jesus om natten, om
han kände till Guds Sons ord till Marta:" Jag är Uppståndelsen och Livet."
Därigenom förlägger jag rättfärdiggörelsen till korset och inte till
uppståndelsen på påskmorgonen, som inte var ett under.
Har du synpunkter, skriv gärna ett e-postmeddelande.