Påskmorgon.
Någon menar, att när Jesus sade:" Jag är Uppståndelsen och Livet, då syftar
det på påskmorgonen. Så var det inte.
Jesus sade ju inte, att han skulle bli Uppståndelsen och Livet. Han var det
redan före all tid. När Gud säger:" Jag är, då betyder det att Gud var det före
all tid han är det och han kommer att vara det för all framtid utan avbrott. När
Jesus sade:" Jag är Uppståndelsen och Livet, då betydde det, att han var det
före all tid, i gamla testamentet, när han föddes av Maria, när han gick omkring
i Israels land, när han dog på korset och när han uppstod från de döda var han
Uppståndelsen och Livet. Vad har Livet att göra med döden eller huru kan Livet
bo i döden? Han uppstod inte från döden eftersom han var Livet. Han uppstod
ifrån de döda (Dödsriket). Den kropp med vilken han uppstod var precis den samma
som han hade haft när han blev född av Fadern före all tid, den gudomliga. Det
hade alltså inte skett någon förändring av den gudomliga kroppen trots alla
lidanden och hans fysiska död. Jesus ville också få det sagt till sina
lärjungar. De skulle inte längre få träffa den köttsliga Jesus efter hans
fysiska död. Han sade:" Dit jag går dit kan ni inte komma. Han hade likväl gett
dem vägen till evigt liv genom sitt ord. Därför behöver inte Jesus sitta i
köttslig kropps närvaro. Vägen till evigt liv har vi. Vi skall vid uppståndelsen
träffa den förhärligade, gudomliga Jesus, inte den köttsliga, fula Jesus för
vilken man skyler sitt ansikte. Hans köttsliga kropp var det verktyg, som Gud
använde för att försona människan med sig själv. När försoningsverket var
slutfört, när Jesus säde:" Det är fullbordat, då behövdes heller inte längre
hans köttsliga kropp. Därför begrov Gud själv kroppen i en grav bland de
ogudaktiga som sägs i Jesajas profetia.
Vill du diskutera med mej, skriv gärna ett e-postmeddelande