Tillbaka till hemsidan

Johannes dop, Jesu dop.


Jag vill här studera två bibelsammanhang, ord av Jesus. (Joh.3:1-8,Joh.3:16). I den första delen av Joh.3 står det om Nikodemus, som kom till Jesus. Jesus sade, att vi måste bli födda av Anden för att få se Guds rike. I den senare versen står det, att vi skall tro på Jesus för att ha evigt liv. Vad är då skillnaden mellan att se Guds rike och att ha evigt liv? Min uppfattning är att det är samma sak som det är fråga om. Är någon visare än jag på den punkten så skulle det vara intressant att få veta hans synpunkt. Om det likväl är som jag uppfattar det, då är tron på Jesus detsamma som att bli född av Anden. Det heter någonstans att Johannes döparen skulle ha sagt att det är på Jesus som vi skall tro. Då skulle det innebära att Johannes döparen även skulle ha sagt att vi måste bli födda av Anden. Det förefaller enligt ord i Apostlagärningarna att han inte alls sade så. Jag  uppfattar Johannes döparen, som   väckelsepredikanten, som står vid Jordan och ropar, att människorna måste omvända sig, ty Guds rike är nära. De som då bekände sina synder döpte han till syndernas förlåtelse. När Jesus kom döpte han, dock döpte han icke själv utan hans lärjungar döpte. Likväl predikade han dopet. Hans dop grundade sig på tron på Gud och den han har sänt. Detta dop kan kallas trons dop, medan Johannes dop var en bättringens döpelse. Jesus sade:" Guds rike har redan kommit till eder." Det var nog på samma linje, men det var Jesus som kom med detta att vi måste bli födda på nytt, födda av Anden. Att tro och förtrösta på Jesus i allt det han sade och gjorde det är att bli född på nytt.

Har du synpunkter, skriv gärna ett e-postmeddelande.