Joint OH6AG/OH6AN/OH6AI Tug Boat visit
5. Nov 2007 in Kokkola, Finland

Medlemmar från CQ-klubben deltog tillsammans med medlemmar från OH6AI och OH6AN i ett besök hos bogserbåtarna Atte, Orion och Aries i Karleby hamn. Bogserbåtarna ägs av Yxpila Hinaus-Bogsering Oy Ab och vår medlem Per-Ole, OH6HCQ som är kapten på båtarna bjöd in oss och var vår värd. Han berättade intressanta saker om bogserarna och om sitt arbete.
The CQ-club OH6AG visited the tugs of Port of Kokkola together with our neighbour clubs. Our member Per-Ole, OH6HCQ, who is captain on the tugs, kindly invited us and hosted the visit and told interesting facts about the tugs and his job.

Gänget samlades vid allväderterminalen i Karleby hamn. Det blåste snålt från sydväst och regnade lätt. Temperatur ca. 4 grader... Från vänster Jan OH6GYO, Per-Åke OH6BD, Bo OH6NUM, Roy OH6LW, Janken OH6ML (med ryggen mot kameran), Andreas OH6FA och Kaj OH6NGL. Bakom kameran OH6NT.
The cowd gathered at the all-weather terminal at Port of Kokkola. A tight SW wind with some drizzle, and about 4 degrees Celsius. Participants from the left
: Jan OH6GYO, Per-Åke OH6BD, Bo OH6NUM, Roy OH6LW, Janken OH6ML (med ryggen mot kameran), Andreas OH6FA och Kaj OH6NGL. OH6NT behind  the camera.

Först tittade vi på AKKE som är den äldsta av bogserbåtarna. Den är byggd 1916 och var från början ångdriven. Ångmaskinen ersattes på sextiotalet. Akke är byggd i Sverige.
At first we took a look at AKKE, the oldest of the tugboats. It is built 1916 and was originally steam powered. The steam engine was replaced in the sixties. Akke was built i Sweden.

Akke backas genom att motorns rotationsriktning ändras. Framför den sitter ständigt en maskinist när man kör. Kaptenen kan inte påverka drivningen diretkt utan endast via maskintelegrafen och maskinisten... Ganska skrämmande om nånting går snett! Hoppas maskinisten inte sover...
Akke is reversed by changing the eninge's rotation direction. An engineer is sitting in front of this panel during all operations, and the captain can not control the drive directly, only by ordering the engineer via the machine telegraph... Pretty scary if something goes wrong! Hope he´s not sleeping...

I Akkes maskinrum bor numera en redig 1600 hkr dieselmotor från tyska MaK.
Today the engine room of Akke hosts a heavy 1600 BHP diesel engine from MaK in Germany.


Här motorns maöverpanel.
Here a picture of the engine control panel.

Näst i tur var den största av båtarna, Orion. Den byggdes på 1970-talet i Norge, och har likaledes en dieselmotor från tyska MaK på 3400 hkr, och två st. Volvo-Penta hjälpmotorer för elproduktion. Orion har drivning av KaMeWa-typ, dvs. propellerbladen är ställbara. Dessutom har den bogpropeller för sidledes förflyttning. Den är den tyngsta av båtarna, deplacementet är över 3000 ton.
Next in turn was the biggest of the tugs, Orion. It was built in 1970:s in Norway. It also has a huge 3400 BHP diesel engine from MaK in Germany as well as two Volvo-Penta axiliary engines för electricity production. Orion has a KaMeWa-type propulsion system, ie. the angle of the propeller blades can be adjusted. It also has a bow propeller for lateral movement. Orion is the heaviest of the three tugs, deplacement over 3000 metric tons.

Här besiktigas Orions radiostationer på bryggan. Där finns både dubbla VHF-stationer, AIS-sändare och annan teknisk utrustning som behövs på en bogserbåt. Under den grå panelen längst till vänster kan man skymta bogservajerns nödutlösningshadntag. Vid det handtaget sitter alltid en besättningsman under bogseringen.
Here we are investigating the radio stations of Orion on the bridge. There are both double VHF-stations, an AIS transmitter and other equipment needed on a tug. Below the gray panel to the left is the emergency release handle for the tow wire barely visible. During towing, one crew member is continously on watch at that handle in case of trouble.



Den sista av de tre bogserbåtarna som Per-Ole "rattar" är den nyaste, Aries, som inköptes hösten 2007 i Singapore och seglades till Karleby. För närvarande pågår ombyggnadsarbeten, bl.a. tilläggsisolering av skrovet för att den skall klara vintern. Denna är den starkaste av de tre båtarna med 2 st Daihatsu-dieslar. Aries har azimuth-propeller, dvs hela drevet kan roteras 360 grader för fram-, sido- och backgång. Dessuotm är den försedd med bogpropeller.
The last of the three tugs which Per-Ole commands is the newest, Aries, which was bought from Singapore during autumn 2007, and sailed to Kokkola. At present it is undergoing some refurbishment, for example additional insulation works in the hull to cope with winter temperatures. Aries is the most powerful of the three, equipped with double Daihatsu diesels. It has an azimuth drive, ie. the propulsion system can be turned 360 degrees for forward, lateral or backward movement. In addition it also has a bow propeller.

Här fr. v. Bo OH6NUM och OH6HNC Tuomo som lyssnar på vår värd, Per-Ole OH6HCQ som förklarar på Aries' brygga.

Here from left Bo OH6NUM and Tuomo OH6HNC is listening to our host Per-Ole OH6HCQ who explains on the bridge of Aries.

Tack Per-Ole!

Thanks Per-Ole!

 

Text & bilder: © OH6NT, 15.11.2007 - Text & pictures: © OH6NT 15.11.2007