Uppåt

VANDRA KUNGSLEDEN 2

Med detta album vill jag berätta om en fjällvandring tillsammans med 31 andra deltagare från Österbotten

Som arrangör för resan stod SLEF- Svenska Lutherska Evangeliföreningen i Finland r.f. och deras ungdomssekreterare Alf Wallin som reseledare.

Själv deltog jag som vandrande busschaufför och fick avnjuta en mycket välarrangerad och på alla sätt lyckad fjällvandring i gott sälskap.

Den 18 Juni 2004
Efter en tidig start började vi samla den 32 personer stora gruppen i Vasa för att plocka upp de sista i Karleby kl. 08.00. Resan fortsatte sedan upp till Aavasksa för äta dagens huvudmål (laxsoppa) samt för att där proviantera och komplettera apoteket en sista gång innan vi passerade gränsen till Sverige. Gällivare siktades redan kl. 15.30 och vi plockade upp busschauffören som skulle följa med till Kebnats för att flytta bussen till Kvikkjokk.

Kebnats

Mellan Kebnats (båthamnen utmed vägen till Ritsem) och fjällstationen gick en stor båt som tog hela gruppen samt packning på en gång över sjön. Saltoluokta Fjällstation var en imponerade och överraskande lyxig anläggning med bastu och bäddplatser i massor. Ovanför trädgränsen i bilden syns Kungsleden som vi ska starta vandringen på följande morgon. . Efter att vi blivit inkvarterade i tvåbäddsrum så tog jag och Thomas oss friheten att tjuvstarta vandringen med att gå upp över trädgränsen för att beundra midnattssolen och Nieras toppar, och vi viste då redan att vi fått valuta för pengarna.

Den 19 Juni 2004
Efter en tidig start på dagen med morgonmål så kom sig gruppen iväg utmed leden som genast stiger raskt upp på kalfjället till ca. 800 m.ö.h. Vi har nu en fin vandring på denna höjd i ca. 20 km. som bjuder på storartade vyer med en dalsänka till höger om oss som sedan följs av brant fjällvägg. Vi ser ett rikt djurliv med fågel, renar och älg utmed leden, vädret är bästa tänkbara med mestadels sol och lite inslag av korta skurar. Efter att ha passerat en liten ravin med snö i och sista toppen till höger (Tjiark) så går vi ner de sista km. i björksly till Sitojaure sjön (630 m.ö.h.)där dagens etappmål väntar.

Sitojaure

Sitojaure stugorna var fina med fyrabäddsrum, allrum/kök och stort torkrum. Här kommer vi nu att övernatta två nätter för att i morgon åka båt in till andra ändan av Sitojauresjön (18 km) och sedan vandra in i Sarek via Basstavagge. Bilden är tagen den 20 juni från båten som vi ligger och solar i efter hemkomsten från Basstavagge. I stugan väntar oss rökt fisk med glödbröd som kvinnan i samebyn fixat åt oss under dagen, fisken kommer direkt ur sjön och således pinfärsk.

Den 20 Juni 2004
Detta var vår Basstavagge dag, en dag i lyx för en vandrare eftersom vi gick med lätt packning och fick åka båt i 16 km. Vi var tre båtlag, samen i byn och hans fru körde vars en båt och jag den tredje. Utmed ditresan så stanna samefrun och viftade villt, uppe på bergsväggen sprang en järv och rensa fågelbon. Det verkade som om samerna har stor respekt för järven och vi var glada för att fått se ett ovanligt djur. Turen med samen kostade oss 400 SEK per deltagare och vist tyckte vi det var dyrt, men efter vi kommit hem på kvällen så var alla överens om att vi verkligen fått valuta för pengarna.

Basstavagge

Efter att ha blivit landsatta vid nationalparksgränsen så gick vi ca 6 km för att vara framme vid "ingången" till Basstavagge, väl inne så var det som om ett osynligt väsen rådde över dalen, en vind, ett ljud, som inte fanns på utsidan, det var på något sätt trollskt att vara där inne i positiv bemärkelse. Vi gick uppefter dalen tills den dela sig i två förgreningar och vi hade en storslagen upplevelse i fint väder med solsken. Om man skulle ha fortsatt efter den västra förgreningen så skulle man ha kommit ut till Rapadalen och sedan t.ex. till Aktse stugorna. Efter att vi ätit vid förgreningen så låg vi och sola (sov) någon timme innan vi vände tillbaka ut ur dalen och tillbaka till båtarna.

Den 21 Juni 2004
Morgonen var mulen och det duggade lätt när vi tvättade tänderna i sjön efter frukost. Vi skulle starta dagen med en båttur över sjön där leden fortsätter mot Aktse. På grund av vår stora grupp så körde samen och hans fru över oss i turer, jag väntade på den sista turen eftersom jag satsade på att inte sätta på mig min poncho ännu. Denna gång lyckades det perfekt duggregnet slutade när sista gruppen åkte iväg från Sitojaure stugorna.

Njunjes

Efter att vi nu gått ca 3 km i måttlig stigning så hade vi kommit över trädgränsen och solen lyste från en klarblå himmel, framför oss hade vi en kraftig stigning upp på kalfjället. Innan vi åkte iväg på denna resa så var det mycket diskussioner om regnrock, byxor + regnskydd för ryggsäck vs poncho som täcker allt. Jag satsade på poncho och det visade sig fungera mycket bra, vi han bara upp på Njunjes platån (1000möh) så kom en kraftig vind med regn och hagel i ca en timme, ponchon är snabbt och enkelt på och av. En del andra hann bli våta innan rocken och byxorna kom på och sedan blir de för länge på när det slutat eftersom ryggan skall av och på varje gång det skall bytas, nej tacka vet jag poncho i fjällen.