Uppåt

Några länkar i ämnet:

German Naval History
Kriegsmarine
Narvik karta

 

Z2 George Thiele

Läget för George Thiele den 13.04.1940 efter att hon blev satt på grund av de överlevande i besättningen.

Detta är slutet för Z2 George Thiele och hennes besättning på 325 man. Befälhavaren ombord "Korvettenkapitän Max Ecart Wolff" blev den enda överlevande på bryggan efter att även förste styrmannen avled efter en fullträff i radiorummet. Jagaren Z2 George Thiele ingick i konvojen "Kriegsschiffgruppe 1" som bestod av bl.a. 10 jagare och vars uppgift var att säkra hamnen i Narvik. Narvik hamn var för tyskarna en strategisk mycket viktig kanal för att kontrollera den livsviktiga malmen från Sverige.

Efter att de överlevande i besättningen hade placerat ut sprängladdningar i maskinrummet akteröver flyr de upp på berget mot malmbanan under beskjutning från engelsmännen. Bilden är tagen från en av de engelska jagarna som kommer in i fjorden alldeles innan sprängladdningarna detonerar i maskinrummet och Z2 George Thiele lägger sig i den vila hon ännu ligger kvar.


Lugnet
Den första vyn från vraket inger ett lugn.

Tyskland började 1934 bygga en ny serie jagare som fick sina namn efter hjältar från första världskriget och innan. Georg Thiele var en kapten, som dog 1914. Wolfgang Zenker dog 1918. Bernd von Arnim dog visserligen 1939, men var kapten under första världskriget. Mariningenjöraspiranten Hans Lüdemann dog 1913. Gerge Thiele var en av de första i serien därav Z2 "Zerstörer 2". Dessa 4 första Z1 - Z4 var mer eller mindre prototyper för de totalt 40 jagarna i samma klass som tyskland byggde under andra världskriget. Båtarna var med sina 120 m. i längd, 12 m. breda och över 70 000 sjöhästar i pannrummet otroligt effektiva och snabba med 40 knop som max. fart. De var i huvudsak planerade för minutläggning samt som eskort fartyg.


Sildvik
Sundet som skiljer Rombaken från Rombaksbotn

I bilden ser vi det smala sund som skiljer Rombaken från Rombaksbotn, i skydd av detta sund kallat Straumen av lokalbefolkningen samlades de fyra kvarvarande jagarna Z2 George Thiele, Z9 Wolfgang Zenker, Z11 Bernd von Arnim och Z18 Hans Ludemann för att lasta över resten av granaterna till Z2 George Thiele. Z2 blev ensam kvar innanför sundet för att uppehålla engelsmännen som var på ingående, under tiden sätter de tre övriga jagarnas besättningar sina båtar på grund längst inne i Rombaksbotn för att klättra upp till säkerhet på fjället.


Minnesplåt
Skadorna efter att ha gått upp på grund i 25 knop.

Tysklan hade väldiga problem med jagarna Z1 - Z4 i början av utvecklingen. Skrovet som var långt och smalt började vrida sig i hög sjögång, vilket i sin tur gjorde att propelleraxlarna började vibrera och högtrycksturbinernas resonans gick ut i hela skrovet. Jagarna fick dessutom så mycket sjö över förskeppeti dåligt väder att alla förliga batterier blev obrukbara. Därför hade åtminstone Z2 varit inne på varv 4 gånger för ombyggnad när kriget bröt ut. De flesta av de 40 jagarna i klassen så aldrig krigets slut, 10 av dem sänktes i Narviks sjöslag och två av dem sänktes av eget bombflyg i misstag vid en minutläggning nära England.


Förbjudet
Hamnfogden vakar numera i Sildvik.

Efter att George Thiele med sin sista torped lyckades träffa den engelska jagaren Eskimo så att hela förskeppet revs loss, så ger den enda överlevande på bryggan order till maskinrummet om att öppna ventilerna max. Nu får turbinerna allt tryck från de 3 kvarvarande pannorna (totalt 6), George Thiele får upp ca. 25 knop. Med den farten styr man George Thiele rakt upp på land så att de överlevande i manskapet ska kunna ta sig i land och börja klättra upp till malmbanan där det finns andra tyska trupper.

Start ] Uppåt ]

Copyright © 2002-2009 Jörgen Härmälä
Skicka e-post till jorgen.harmala@multi.fi med frågor eller kommentarer om den här webbplatsen.
Senast ändrad: 14 december 2008