Bekännelsen till justitiekanslern
Vi undertecknade, förgrundsfigurerna i den så allmänt
sorgligt beryktade "åkerblomska rörelsen", vilken rörelse utgjort en
oerhörd skamfläck för hela kristenheten på jorden, enär den ju utövat sin verksamhet
under kristendomens vita täckmantel under vars menlösa skydd och täckelse den planerat
och utfört de grövsta missgärningar och brott, dymedelst dragande smälek över dyra
Jesus namnet t.o.m. förtagande härigenom detta namns frälsningskraft både för dess
förkunnare, dess bekännare, som ock för dem som verkligt längtat efter grunden till
ett livs varaktiga bärkraft bortom döden - ha nu undergångna sommarens förlopp mött
Jesus, likasom Saulus mötte honom på Damaskus-vägen, Apg. 9:1-31, och likasom han,
vilja vi, lika öppet, lika oförskräckta och ärliga ej allenast inför Gud, utan
jämväl inför Finlands myndigheter, prästerskap och folk, egna, släktingar, vänner
och anförvanter, som ock inför hela världens folkslag, erkänna våra förfelade livs
stora misstag, i det att vi i stället för att tjäna den allsvåldige Guden, som vi av
hjärtat ock trodde oss tjäna - tvärtom direkt varit anledning till Jesus namnets
förlöjligande och försmädande där det förkunnats till syndares frälsning, genom
de nesliga brott vi begått, under det vi samtidigt bekände oss vara Guds barn.
Oförmögna i ord uttrycka den tacksamhet vi känna över
Herrens gränslösa, ofattbara nåd och visade barmhärtighet, då han återupprättade
oss, som han varit fullkomligt berättigad utstryka från jorden på grund av de
missgärningar vi gjort i hans namn, vilja vi nu med hans nådiga kraft och trofasta
bistånd, avkasta den hemska slöja, som likt ett sorgflor under alla dessa gångna
åren hängt över detta s.k. Guds verk, som ändå i själva verket sist och slutligen,
befunnits utgöra ett satans mästerverk, 2. Kor. 11:14-15, ett verk, som en av djävulens
överänglar, iklädande sig i ljusets skepnad i människogestalt, Gal. 1:8, förberett
och lett med det förskräckliga resultat, tidningspressen på sin tid i hela världen
tillkännagivit.
Vi vilja genast hava fastställt, att ingen av oss
personligen hyser varken avoghet, hat eller några hämndkänslor gentemot Maria Åkerblom
eller Eino Vartiovaara, ty sådant får ej inrymmas i ett renat hjärta, utan drivna av
våra, nu genom Guds ord och den Helige Andes upplysning väckta samveten, som satan ända
härintills på ett övernaturligt och listigt sätt lyckats binda under alla dessa år,
taga vi detta steg. Gudi vare tack och lov!, som öppnat våra ögon, innan det var för
sent, eljest hade vi förvisso, innan detta skrives, ånyo suttit bakom fängelsets
järnbommar för åtskilliga år framåt för förnyade försök till hennes försättande
på fri fot genom våldsåtgärder, alla myndigheters bevakande till trots, ty detta
skulle skett på order av Maria Åkerblom. Men Herren som såg vår blindhet och att vi i
lydnad, av rädsla ej vågade motsätta oss henne, utan till och med härför skulle
riskerat liv kom själv oss till mötes på ett lika tydligt sätt som han
första gången mötte oss, då vi levde i världen och frälste oss ur syndens våld.
Huru skulle han kunna förneka sin egen kärlek och godhet, som såg sina hungrande barns
längtan, säg oss arma,, förvillade, utpinade, slutkörda människorester, orkes- och
försvarslösa drivas mot det vitmenade helvetets eviga avgrund. Och därför tacka vi nu
vår älskade Frälsare, vår Själshövding, vår trofaste, käre Mästare och Herre av
hela vårt hjärta! Då vi tidigare lagt allt i kampen för vår övertygelse, fastän vi
därvid t.o.m. tvingades använda brott, huru mycket lättare ha vi ej nu att såsom barn
få lämna oss själva och vår framtid i Herrens hand. 5 Mos. 18:20-22. Vi trodde Maria
Åkerblom och Eino Vartiovaara vara helgon, men de såsom ledare, bildade tillsammans med
oss en stab av orenlighet och intriger, där mörka planer smiddes, kända genom en massa
rättegångar, Maria, känslig för smicker, egensinnig och egenkär, andades ve
över den människa, som vågade opponera sig emot eller eljest klandra henne. Snart
blev det, i liknelse sagt, automatiskt en vana, att om Maria sade, att vitt var svart
eller att svart var vitt, erkänna detta. Ingen iddes ens diskutera saken, utan sannade
helt enkelt med för att undslippa personliga obehagligheter. Hon, Maria, kan förliknas
med bibelns Isebel och Vartiovaara med en sannskyldig Ahab, 1 Kon. kap. 16-22, där egoism
och egenkärlek ställdes som Guds verk och borde försvaras med vilka medel som helst.
Bibeln var ej längre grunden, ty utanpå den ställde sig Maria Åkerblom och
framhämtade i dvalatillståndet bl.a., att bibeln vi på jorden använde blott utgör ett
utdrag ur himmelens stora bibel. Steg för steg insnärjdes vi under hennes personliga
inflytande. Det hon sade var lag i vilken sak det än vara månde. Hon tog på sig ett
fruktansvärt ansvar, en makt över liv och död. Man började frukta henne såsom en
tyrann. Skoningslös var hon mot den mot vilken hon riktade sin vrede. Om hon, Maria
Åkerblom, eller han, Eino Vartiovaara, var den högre drivande kraften av dem båda, få
de sig emellan tvista om. Ett orent liv låg bakom det hela hur det än vändes.
Ja, vi undertecknade, såsom redan nämnts
förgrundsfigurerna i denna religiösa verksamhet, hava inför Herrens heliga ansikte
beslutat framhämta i ljuset vad som utövats i mörkret till myndigheternas och
allmänhetens skärskådande och hoppas, att det länder till en hälsosam varning för
religionens bekännare att de allenast bygga sin frälsning på Kristus klippan och honom
korsfäst och att i bibelns ljus noga rannsaka sig själva med vilket material de bygga
sin frälsning på denna grundval, att de med helig fruktan och ) räddhåga göra sin
kallelse och utkorelse fast, ty sällan har en väckelse i sin första upprinnelse varit
mera oemotståndlig, kraftig, övertygande och fängslande än denna, innan J synden,
högmodsdjävulen, fick insteg i Maria Åkerbloms själ genom människopris, smicker och
skänker och så småningom uppammade henne att tro sig vara något i sig själv, utrustad
som hon var med stora andliga gåvor.
Vi måste förstå, att då t.o.m. skapelsens ängel,
Lucifer, kunde falla i himmelen, där ju ingen synd fanns och där inga frestelser voro,
genom de stora gåvor och den stora makt den innehade, då den eftertraktade Guds ställe,
Guds äreplats, huru mycket lättare kunde icke ett människobarn, omgivet av synd, falla,
en ensam obildad flicka falla offer för samma synd, som icke hade någon som försvarade
och skyddade henne då människorna smickrade henne, ovisligen likasom vi själva -
uppburo henne ehuru de hade bort förstått vilka förfärliga fallgropar och frestelser
de satte i hennes, Maria Åkerbloms, väg och tillstadde frestaren föra henne upp på
bergets krön. Matt 4:8-9. Tänk de tusenden och tusenden den barnsliga flickan såg
samlas kring sina möten, såg hurusom tårarna flödade inför den kraft, som åtföljde
hennes förkunnelse, fick emottaga förtroenden, uppvaktades med gåvor, samt upptogs
såsom fosterbarn i ett bildad hem (forstm. Vartiovaaras) med finare umgängesvanor, och
infördes bland bättre kretsar, själv utgången från ett mycket enkelt och fattigt hem.
Var icke allt detta tillräckligt för högmodsdjävulen att blanda sitt gift i hennes
verksamhet.
Enkla, öppna, rättskaffens landsortsbor i oss själva
och som intet haft att dölja för offentligheten, ty ingen av oss har ju något i våra
tidigare liv varöver vi behövt blygas, desto mindre varit i kontakt med lagens arm,
innan dessa olycksbringande rättegångar kommo före i Österbotten, ha uppfostrats till
flärdfria, idoga, samhällstrogna medborgare, som lärt oss att älska våra hembygder,
vårt fosterland mera än dem, men högst av allt vår Gud.
Direkt frälsta från världen, däri vi haft vårt
umgänge och våra intressen, hade vi aldrig kunnat hysa den avlägsnaste aning om att en
sådan oerhörd falskhet och listigt satans verk kunde existera mitt i ett så allmänt
upplyst, kristet land som Finland. Om någon har kommit underfund med och dyrt fått
plikta, ja hart när med sina själars förlust betala sina vunna erfarenheter i satans
djupheter, Upp. 2:18-29, så är det sannerligen vi. Aldrig hade vi mera med egen kraft
förmått avslita de band varmed satan omsnärjande våra själar och samveten,
förblindat oss. Ja, ingen vet, huru dyrt vi fått betala vår vunna kunskap. Härtill har
åtgått alla våra jordiska egodelar, ännu ytterligare behäftas vi för framtiden med
stora skulder genom de i våra namn upplånade medel, som vi riskerat i 5 vår blinda
övertygelse för detta s.k. Guds verk; personligen ha vi avtjänat fängelsestraff.
Skoningslöst har satan genom dessa båda, Maria Åkerblom och Eino Vartiovaara
förkrossat det egna jaget i oss, lik piskade slavar förfärade över den hemska
hotande förbannelse, som likt ett bart huggande svärd hängt över våra huvuden, blinda
såsom förbundna slaktefår, vilka alltid måste motståndslösa lyda sina plågoandar,
ha vi icke ens vågat höja en röst om hjälp till försvar. Hon, Maria, fick vad hon
ville ha: ridhästar, hundar, villor, bil, fina möbler, instrument, en stab av lydiga
tjänare, pengar, pengar och åter pengar. Allt delade hon med sin fosterfader,
Vartiovaara! Hans förslag i penningesaker, rättegångsväg, personliga förmåner,
bekräftades av henne i dvala såsom Herrens vilja. Vi dömdes till djupaste avgrund, om
vi ens vågat fråga: varföre? Dvalatalen tvingade oss till sist även att lyda henne i
vaket tillstånd under hemska hot om olydnad, så att en formlig skräck för henne kom in
bland oss och så in i skaran. En förfärlig synd, att i Herrens heliga namn framhämta
sina egna intressen och bestyrka dem med, att hon, Maria, haft någon syn eller
uppenbarelse! Hes. 18. Samma skräck skulle gå utåt, så att ingen skulle våga komma
emot henne med anklagelser, därföre mordattentatet emot länsman Wenelius. Ofta ha vi
fått påtaga oss saker, för att skydda Maria och Vartiovaara, fastän de t.o.m. fräckt
beljugit oss inför skaran, nedsvärtande oss i skarans ögon, som naturligtvis i
blindhet vid minsta vink, hade misshandlat oss, ej vågande tredska av fruktan för
henne, fastän de ock skulle misstänkt äktheten av hennes beskyllningar.
Endast Herren Jesus allena vet och har sett vad våra
själar, kropp och ande genomgått, lidit, svultit, huru våra samveten dödats, sedan
våra jordiska egodelar oss frånnarrats, och vår väg gått utför brottets branter
under skenfagra löften blandade med hotelser, att den som icke håller ut intill änden
blir ej frälst; prövostenen, lärjungaskapets: "lämna allt", ända till blods
självförsakande väg. Vilka förfärliga slitningar i hemmen makarna emellan, som t. om.
föranlett boskillnad, skillsmässa, ekonomiska svårigheter i brist på det allra
nödvändigaste, prövningar i hemmen med far eller mor i fängelse, i vissa
familjer båda, barn ha fötts i fängelse, bojkott så att barnen ej fingo arbete
om de uppgåvo varifrån de voro, tvingades ljuga för familjens utkomst. Sedan det fasta
kapitalet tagit slut, hamnat i Vartiovaaras och Åkerbloms ägo, tvingades man av den
hårt förvärvade utkomsten avstå en del för detta s.k. Guds verk, ja ofta under
försakelse. I åratal efterspanade föräldrar, som inblandats i rättegångar, funnos,
som måste dölja sig såsom flyktingar, ehuru det varit långt lättare, att avsitta
straffet, framför denna nervösa tillvaro att städse känna sig efterhetsade. Allt detta
lidande hade föranletts av Vartiovaara och Åkerbloms tryck och hot. Miljoner av skarans
medel har runnit dem mellan fingrarna, utan någon tillstymmelse till välsignelse,
ingen kan därföre i dag ens se var en enda tusenlapp finnes - allt har försvunnit i
havets djup och uppslukats av förbannelsen. Gud har i sin rättfärdighet ej kunnat annat
inför detta avgrundslika intrigspel. Skulle vi tidigare granskat våra liv inför bibelns
ljus och dess omutliga sanning, hade vi nog tidigare vaknat till besinning, men bibeln kom
i andra rummet, dvalan i första. Ingen har förtroende för oss ännu, ty den hemska
slöja som hänger över oss gör att vi ännu stå praktiskt taget långt under
människovärdighetens vanliga nivå. O, älskade egna och kära, ni som vi så djupt
föraktat just därföre att ni dragit er åt sidan, togo anstöt, ha ni månne kunnat
tillräckligt tacka Herren för er räddning från de lidanden, den förfärliga
förvillelse vi genomlevat och var nära att kosta våra själars eviga undergång!
Skynden eder att tacka Gud! Sannerligen är det inte hart nära omöjligt för
obefästade kristna, att under denna sista förförelsens tid mänskligheten nu
genomlever, bevara sig för antikrist bläckfisksugande, rovlystna starka armars grepp
efter själen.
Människan är ju till sin natur i sig själv högst
obenägen till underkastelse och håller likasom en ära i att leva med ett obrutet sinne,
varföre satan i ljusets och oskuldens skepnad genom denna till synes barnsliga och rena
jungfru, sedan han först fått henne att falla i högmodssynden, för att tjäna sina
syften, inblandade lögn och sanning om vartannat i dvalatalen. Ja, förresten bar hon
redan lögnens ande i sin barm fastän tillsvidare passiv vid sin ankomst till
Österbotten. Genom sin föregivna ungdom ville Maria kraftigare imponera, psykiskt
inverka på sina åhörare. Naturligtvis såsom oerfarna nyssomvända med oböjda sinnen,
tjusades vi genom de löften, som vi erhöllo om framskjutna äreplatser och rikedomar i
förestående uppseglande stora s.k. Guds verk, såsom hon sade sig vara sänd av Herren
att upprätta i de sista tiderna.
I oss själva älskade vi Herren av hela vår själ och
hade beslutat egna våra liv och framtid för hans rikssak, varföre denna profetia
eller utsaga, så meddryckande som den var, vann på samma gång fullt genklang i våra
hjärtan. Om vi gå ut från lärjungaskapets villkor: "allt för Jesus", var
detta just det vi ville, nyomvända, och hänförda över Guds godhet som bevisat oss
denna särskilda utkorelsens nåd. Då våra hjärtan blivit vana att blint sluka
dvalatalen såsom komna direkte från Herren själv, använde sig satan av vår enfaldiga
kärlek till Gud och blandade lögnen i den finaste form i dessa dvalatal, och som så
småningom invaggade oss därhän att list vore tillåten och lögnen vårt vapen emot
utomstående, då målet befrämjade detta s.k. Guds verk. Likasom svärdet med vilket
Saul tidigare slagit sina fiender blev för honom det på vilket han störtade sig, blev
för oss lögnen med vilken vi skulle försvara oss, det varpå vi alla störtade och
föllo i våra egna gropar.
Genom dvalatalen nedmejades allt motstånd i oss! Vem
riskerade tvivla när Gud talade? Fråga aldrig varför, tvivla aldrig mera! kom det.
Naturligtvis var det en mängd av åhörarna som drogo sig tillbaka denna tid. Detta
tolkades så enkelt, att de icke voro "utvalda", ja, huru många av de 5.000
män som Jesus bespisade, följde honom till Golgata? Samvetsrösten i våra hjärtan
avtrubbades. Samvetet kan uttänjas i vilken riktning man önskar och utgör praktiskt
taget, sist och slutligen en samling intryck från omgivningen, här från Maria och
Vartiovaara, och det vi inplanterade i varandra och i skaran i samma riktning, då bibeln,
Guds eget ord, såsom grundval för samvetet, förbisågs. Alltså från denna tid
började den vilda ritten över allt heligt, rätt och sant, sunda seder och vackra
hävder. Det var ett triumftåg satan gjorde i denna s.k. Herrens hop. Den uppammade
listigheten förde bedrägerier i släptåg, som i sin tur behövde skyddas av lögnen.
Lögnen i vanlig bemärkelse bytt snart plats med sådana inför rätta, meneder, då
Maria Åkerblom och Vartiovaara skulle skyddas. Efter menederna följde mordattentatet.
Sedan marken var så pass beredd, kunde rättegångar bedrivas i vilken riktning som helst
i försvarssyfte, ty vittnen fanns och Vartiovaara var den, som också visste använda sig
av dem och varje sak som ledde utför syndens branter tolkades såsom prövning
för skaran, att vi måste kasta oss fullkomligt ut på djupet och bliva h.o.h. beroende
av Guds nåd (men det blev i själva verket Maria Åkerblom och Eino Vartiovaara som ägde
våra själar och som bestämde, om vi välsignades eller förbannades). Ett
förskräckligt ansvar vilar på dem som förfört så många själar och bundit dem vid
sig (och binda ännu i detta nu många vid sig).
Det var Maria Åkerblom som gav order om mordattentatet
emot länsman Ernst Wenelius och Wartiovaara var den dirigerande kraften som såg till att
befallningen åtlyddes.
Utom själsligen bundna vid Maria Åkerblom voro vi ju
tidigare materiellt utblottade genom henne och Vartiovaara, först vi närmaste, varefter
vi på deras order hjälpte dem att lätta skaran i sin helhet på all deras egendom,
löst och fast; andligen bojkottades vi därigenom att våra barn strängt förbjödos
vidare skolutbildning utöver folkskolans på få bestämda undantag när, ej heller
tilläts någon besöka stadens eller församlingars kyrkor eller bönehus, varförutom
nådemedlen, nattvardens bruk och värde sådan den nu utdelas, förringades. Andra
församlingars gudstjänster föraktades såsom surrogat i jämförelse med den mat vi
erhöllo genom henne i dvalatalen. En försiktighetsåtgärd, så att själen skulle sova
lugnt i satans famn! Hade vi besökt kyrkan hade tvivlets tankar måhända uppstigit och
själen sökt sig fri ur detta kaos.
Genom allt det vi upplevat, åhört och sett, har namnet
"Åkerblommor", "åkerblomska skaran", "åkerblomska
rörelsen", formligen blivit oss så äckligt, så styggeligt, att vi totalt avsäga
oss all gemenskap med allt som har något med denna sammanställning att göra och
anhålla ödmjukt, att detta namn aldrig namnes i sammanhang med våra namn, ty detta namn
framhämtar de bittraste, sorgligaste lidanden och själskval i våra minnen.
Vi har begått de brott vi anklagats och dömts för och
väl förtjänat de av rätten utmätta frihetsstraff vi avsuttit, men inga av dessa
brott ha vi självvilligt gjort eller förlett andra till, utan ha vi därtill formligen
tvingats av Maria Åkerblom och Eino Vartiovaara.
Enär också vi själva en gång skola ställas inför
Guds den Eviges rättfärdiga domstol, öga mot öga med våra gärningar, inför vilkens
ljungeldsblickar ingen förmår skyla sig, äro vi också villiga såsom Herren Jesus lär
oss i bönen "Fader vår", att av hjärtat förlåta Maria Åkerblom och Eino
Vartiovaara deras missriktade liv emot oss och hoppas innerligt, att Herren skall ännu
kunna nå deras samveten och ge dem nåd och kraft till sann och verklig ödmjuk
bekännelse, ånger och bättring, i och för vilken orsak vi redan genom brevskrivelsen
till fängelserna till dem vardera i kärlek allvarligen bett dem att erkänna sina brott,
samt upplyst dem om, att de aldrig mera i oss få understöd i något, som strider emot
bibelns lära och Finlands lag.
Tillintetgjorda av samvetsförebråelser och blygsel
över våra missgärningar, erkänna vi i djup ånger och försagdhet, att vi förbrutit
oss emot lag och rätt, samhällsordning och skick, emot överhet i landet, emot alla Guds
tio bud, jämvel ock förnekat det Guds ord som lär oss, att överheten är av Gud
förordnad, och ej heller ha vi härintills i våra liv mera lytt Gud än människor,
vilket allt vilar som en bitter erfarenhet i våra själar, som sent skall glömmas,
vårföre vi inför landets myndigheter, kyrkans överhet och herdar, Finlands folk,
egna, kära och vänner, samt alla som vi genom våra förfelade liv skadat eller sårat
ödmjukast anhålla om förlåtelse, nåd och skonsamhet med bön om att försöka glömma
allt.
Helsingfors,
den 7 december 1932.
ARH
KAH
VG
CEE
IES
FCJ
<<<