AMERICAN AVIATION AA1 YANKEE

AA1 2-paikkainen 108 heppainen malli perustuu 1967 esitettyyn BD-1 malliin. Clevelandissa Ohiossa
suunitteluryhmä teki ainutlaatuisen liimausmenetelmän, mitä ei oltu aikaisemmin toteutettu yleisilmailun
lentokoneissa koskaan aikaisemmin. Tällä haettiin lentokoneelle virtaviimainen pinta ilman että niitit
häiritsisivät ilman virtausta. Rakenne perustui alumiinin liimaukseen ilman niittejä. Ohjaamon osa on
vahvaa hunajakennorakennetta. Vahvan ohjaamon läpi kulkee vahva alumiiniputki johon siivet on
kiinnitetty. Ohjaamo on varustettu liukuvalla kuomulla jonka katto-osa on myös läpinäkyvä. Tämä
mahdollistaa erittäin hyvän näkyyvyyden myös jyrkissä kallistuksissa. Moottorisuoja on alumiinia ja
etuosa lasikuitua. Vakaajat ovat identtisiä ja vaihtokelpoisia keskenään. Siiven tyviosa rungossa on
vahvennettua lasikuiturakennetta. Päälaskutelineet on tehty lasikuitulevystä ja nokkapyörä putkiraken-
netta vääntötangolla. Nokkapyörä on vapaastiliikkuva. Siiven pääsalko muodostaa 12 gallonan polt-
toainetankin. Tankkaus tapahtuu molempien siipien päistä. Siipien kärjet on lujitettua lasikuituraken-
netta.

Uuden Jenkin nopeus oli omaa luokkaansa samantehoisiin lentokoneisiin verrattuna. Näkyvyys ohjaa-
mosta erinomainen. Sakkaus ja lähestymisnopeudet olivat hiukan suuremmat kuin yleensä muilla vas-
taavilla koneilla.

Clevelandin tehtaalla valmistettiin Jenkkiä vuosien 1969 - 1972 kaikkiaan 459 lentokonetta.

AMERICAN AVIATION AA-1A TRAINER

Traineri oli 2-paikkainen 108 hevosvoimainen kuten edeltäjänsä. Mallia paranneltiin 1971 ja tarkoi-
tus oli muuttaa lentokoneen käsittely ja sakkausominaisuuksia sekä muita parannustoimenpiteitä.
Traineriin suunniteltiin uusi siipi (NACA 642-415) modifioitu siipimuoto. Lentokonetta tarjottiin joko
nousu- tai matkapotkurilla varustettuna. Lisävarusteita olivat isommat pyörät huonoille kentille. Äänen-
vaimennusta ja ohjaamon tuuletusta parannettiin.

Uuden AA-1A tehot jäivät suunnilleen samaksi, kuin mitä edeltäjänsä. AA-1A nousupotkurilla tarjosi
paremman nousukyvyn mutta oli 6mph hitaampi.

Trainereitä valmistu 1971 - 1972 Clevelandin tehtaalta kaikkiaan 470 kappaletta.

GRUMMAN AMERICAN AVIATION CORPORATION AA-1B TRAINER/TR2

Trainer/TR2 2-paikkaista valmistettiin Clevelandissa ja Savannahissa 1973 - 1976. GA GAAC suun-
nitteluryhmä teki muutamia muutoksia rakenteeseen. 1973 maksimipaino nousi 1560 lbs:iin kun sitä
ennen AA-1A maksimipaino oli 1500 lbs:iä. Nokkapyörän rakennetta vahvistettiin ja lisävarusteena
tarjottiin strobevaloja. 1974 tuulilasia, ohjaamoa, ja istuimia muutettiin. 1976 nokkaosa, ilmanotto ja
tehokkaammat jarrut laitettiin. AA-1B Trainer/TR2 oli hiukan hitaampi nousussa ja vaakalentonopeu-
dessa, mutta kuormituskyky oli parantunut 60 lbs:iä.

Kaikkiaan 680kpl rakennettiin Clevelandissa vuosina 1973 - 1975 ja Savannahissa 1975 - 1976.

GRUMMAN AVIATION CAT/LYNX

Näitä valmistettiin vuosina 1977 - 1978 kaikkiaan 211kpl. Muutoksista ei ole tietoa :-(

AMERICAN AVIATION AA-5 TRAVELLER

Kehitettiin 4-paikkainen vuonna 1972. AA Engineerin ryhmä suunitteli yksinkertaisen tehokkaan, sekä
nopean lentokoneen. Mahdollisimman paljon AA-1 osia pyrittiin käyttämään hyväksi. AA-1 ohjaamoa
venytettiin mahdollistaen 4-paikkaisen ohjaamon, lisättynä tavaratilalla. Runkoon lisättiin sivuikkunat
ja runkoa vahvistettiin. Uusi liukuva kuomu isoilla sivuikkunoilla. Katto-osa ja kehikko on alumiinista
kun AA-1 se oli kokonaan plexistä. Moottori vaihdettiin isompaan 150hp Lycoming moottoriin kun se
AA-1:ssä vastaavasti käytettiin Continentalin moottoria. Moottorin pellitys, siipitankit, ja isommat sii-
vet ja peräsimet asennettiin. Tankin kapasiteetti oli 39 gallonaa.

Uusi Traveller oli tehokkaampi kuin muut vastaavat 150 heppaiset Cessna, Piper ja Beech lentoko-
neet. Siinä oli erinomainen näkyvyys, helpot käsittelyomonaisuudet myös sakkauksessa ja se oli todel-
la hauska lentää.

Kaikkiaan 852 Travelleriä tuli Clevelandista vuosina 1972 - 1975.

1973 American Aviation muuttui Grumman Aero Spaceksi ja nimeksi American Aviation Corporation.

GRUMMAN AMERICAN AA5A CHEETAH

Cheetahhia valmistettiin 1976 - 1979. Vuonna 1976 282 kappaletta, vuonna 1977 240, 1978 148 ja
viimeisenä vuonna 1979 230 kappaletta. Travellerin alaevä poistui ja selkäevä tuli pidemmäksi ja 
isompi korkeusvakaaja laitettiin. 


GRUMMAN AMERICAN AA-5B TIGER 180HP

Suunniteltiin Travelleristä Tiger malli. 180hp Lycoming 0-360-A4K asennettiin. Nokkaosaa muutettiin
virtaviivaisemmaksi ja sivuikkunoita suurennettiin edelleen. Myös korkeusvakaajasta tuli isompi. Oh-
jaamon vahvuutta lisättiin ja tavaratilaan tehtiin luukku vasemmalle puolelle. Etu ja takaistuimia paran-
neltiin. Siipien tankin tilavuus nostettiin 52 gallonaan. Jarrut sai myös tehostuksen Clevelandin jarru-
levyistä ja pääsylinteristä.

Uusi 180hp AA-5B Tiger oli menestys markkinoilla. Tigerin 160mph matkanopeus ja maksiminopeus
170mph. Se oli nopeampi kuin muut 180 heppaiset Cessnat, Piperit ja Beechit. Maksimipaino oli 
2400 lbs:ä ja tyhjäpaino 1398 lbs:ä mahdollistaen 1002 lbs:n kuorman. Tiger oli hauska lentää ja kevyt
käsitellä. Tiger mahdollisti todellisen 4-hengen kuorman tinkimättä polttoaineesta.

Grumman American siirsi osan tuotannostaan Clevelandista Savannahiin 1974 - 1975.

Kaikkiaan 1323 Tigeria valmistettiin kummassakin vuosina 1975 - 1979.

GRUMMAN AMERICAN COUGAR

Gougar on kaksimoottorinen 4-paikkainen nopea lentokone. Mallia valmistettiin vuosina 1977 - 1978
kaikkiaan 211 kappaletta. Gougarissa käytettiin jonkinverran edeltävien koneiden osia. Kilpailu oli
kovaa ja kone ei oikein menestynyt markkinoilla vaikka oli nopea kone tässä teholuokassaan. Moot-
torina Lycomin 320 ja yhteisteho 300hv.

Koneen valmistus aloitettiin uudestaan 1997 Socata Aircraftin tehtailla. Nimi on nyt SOCATA TB 360
TANGARA. Socatassa on kaksi 180 hv 0-360-A1G6 moottoria ja 24 voltin sähköjärjestelmä. 
Socatan nopeus 75% teholla 165 solmua.



UUSI TIGER AG-5B valmistus aloitettu vuonna 2000 ja ensinmäinen tulee myyntiin marraskuussa.

Uuden Tigerin tekniset tiedot.

Valmistaja Tiger Aircraft LLC

Koneen maksimipaino                                             1089kg
Tyhjäpaino                                                                595kg
Kuormauskyky                                                          494kg
Matkatavaraosa                                                           55kg
Siipiväli                                                                        9,6m
Siiven pinta-ala                                                           13,0m3
Pituus                                                                           6,7m
Korkeus                                                                       2,4m
Polttoainemäärä                                                           199L
Moottori Lycoming 0-360-A4K                                  180hp
Potkurin halkaisija                                                         1,9m
Huippunopeus                                                              273km/h
Matkanopeus                                                               264km/h
Polttoaineen kulutus matkatehoilla                                 40,5l/h
Toiminta-aika                                                                 4,7h
Toimintamatka                                                            1262km 
Nousunopeus                                                               850fpm
Lakikorkeus                                                             13800f
Lähtömatka                                                                  264m
Laskeutumismatka                                                        341m
Sakkausnopeus laskusiivekkeillä                                     98km/h
Sakkausnopeus sileänä                                                  105km/h

PÄÄSIVULLE

Suomen Grummanit
Lauri Mattila
Kihutie 15 68630 Pietarsaari
Puhelin 040-8499750
lauri.mattila(a)multi.fi