OH-AYO MATKALLA EMGLANTIIN
JA TAKAISIN


Pilotit Kaj Granström, Paavo Seiro ja Jyrki Degerman



Ja tässä on alustavasti suunniteltu meno reitti... Arvioitu lentoaika 12h sivu.
Malmi-Maarianhamina-Jönköping-Sönderborg-Groningen-Oostende-Calais-North
Weald.

Lähtö 06.06 aamulla. Toivottavasti säät pitää..





Ja paluureitin pitäisi olla tämä..
05.06 North Weald-Calais-Groningen-Sönderborg-Roskilde-Jönköping-Maarianhamina-Malmi


Ja tähän väliin toivottavasti reissulta kuvia ja textejä.. sivuja päivitetään lennon edetessä..



Kone Malmin kentällä odottamassa odottamassa H-hetkeä...
Konetta puunataan, tässä Jyrki on päässyt hommiin..



Ja vastaavasti Paavo. Miksi se saa helpommat sivut putsattavaksi...

Mikäs tässä hinkatessa, aurinko lämmittää ja menohalut jo kovat, kartat tutkittu jo moneen kertaan.



06.06 Matka on alkanut.Tässä matkalla Maarianhaminaan, Paavo seuraa ja antaa karttoja. Merta ylitettäessä liivit
pakolliset.



07.06 Tanskan Sönderborgiin päästiin hyvässä säässä.Konemme muitten suihkareitten ympäröimänä.
Hieno paikka tämäkin ja laskeutumismaksut halvemmat kuin suomessa.



07.06 Näkyvyys oli heikko mutta pääsimme Hollannin Groningeniin yhdessä päivässä raivokkaalla
loppukirillä! Etunoja, myötätuuli ja nälkä. Sillä pääsee pitkälle...



Jyrki suunnittelee päivän legiä Hollanin Groningenista, Belgian yli Ranskan Calais:in.Lentoaika n.2:25.Sää on vielä 
utuinen,mutta paranemaan päin. Ainoa ongelma on että transponderi temppuilee!, näin se teki jo edelliskerralla. Se on
se lentokonelaatu tällaista...



Näkyvyys huono ja ukkosta luvassa. Ja me siitä huolimatta edetään...



Kurvaillaan Rotterdamin yläpuolella laskua varten. Missä oli ne pun... lyhdyt...



Korkeita taloja Rotterdamin keskustassa.



Vihdoin päästiin syömään kanavan lähelle ja ilta on lämmin...

08.06 Näinhän siinä kävi ettei Englantiin päästy.Ainoa paikka koko Euroopassa missä on täysi tymä on englannin kanaalin yläpuolella sekä Etelä englannissa.Pilvikorkeus 200jalkaa.Päätettiin lentää takaisin Groningeniin missä oli OH AYT:n ja OH-PAI:n porukka odottamassa.Englannista tulee jatkuvasti tietoa konekuntien peruutuksista huonon sään takia.



Tässä suomalaismiehistöt suunnittelevat vaihtoehtoisia matkakohteita huomiselle päivälle.Tymä jatkuu Englannissa vielä monta päivää.



09.06 Koska sää ei parantunut päätimme lentää Bremeniin.Lähdön jälkeen selvisi että transponderi ei enää toimi joten oli pakko palata Groningeniin.Teimme uuden plaanin Sönderborgiin ja lensimme valvomattomassa ilmatilassa koko matkan.



Sää perillä on erinomainen. Huomenna jatkamme Roskildeen...



Päätimme jättää Roskilden väliin ja lentää suoraan Jönköpingiin. Sää oli todella mahtava, ja lämpötila 30 astetta. Koska 
transponderi ei toiminut lensimme mahdollisimman paljon valvomattomassa ilmatilassa.  Yhteispeli lennonjohdon kanssa
 toimi kuitenkin hyvin joten  ongelmia ei ollut. Tässä lennämme tanskalaisen maalaismaiseman yläpuolella.

Jönköpingin kenttä oli kiinni kun tulimme laskuun. Torni ja bensanjakelu avattiin vasta puolentoista tunnin odottamisen jälkeen,
 joka tuntui ikuisuudelta paahtavan helteisellä kentällä. Aika outoa ettei ruotsalaisilla kentillä ole korttiautomaatteja.





10.06 Pääsimme kuitenkin aikanaan ilmaan ja suunnistimme Östgötan ja Tukholman lähestymisalueiden alapuolella ilman 
ongelmia kohti Maarianhaminaa. Kuvassa Ruotsin rannikko jää taakse.




Tässä työkalumme taas Malmilla sunnuntai-iltana klo 21. Siiven etureunat ja tuulilasi täynnä hyönteisenraatoja euroopasta!
Vaikka emme Lontooseen päässekkään huonon sään takia matkailu euroopassa avartaa, varsinkin kun kelit oli hyvät
tällä puolella kanaalia.


Etusivulle